TIDSSKRIFT FOR POESIKRITIKK

147. utgåve     |    14. april 2025    |     BOKMELDING

Dei døde er her

Oddbjørn Birkeland i fin sentrallyrisk driv.

AV JAN ASKELUND

DIKT

Oddbjørn Birkeland

Dei døde er her og spør etter meg

79 sider

Aschehoug 2025

LYTT TIL BOKMELDINGA

Oddbjørn Birkeland i fin sentrallyrisk driv.

DIKT

 

Oddbjørn Birkeland

Dei døde er her og spør etter meg

79 sider

Aschehoug 2025

AV JAN ASKELUND

Debutboka til Oddbjørn Birkeland (1949), På bagsidå av steinane e de heilt stilt (2013), er skriven på dialekt. Sidan har han halde seg til nynorsk. Årets Dei døde er her og spør etter meg er den fjerde samlinga i ein sentrallyrisk forfattarskap som dreier seg omkring eit dikt-egs livskjensle, levde liv, tilhøva hans til dei som har vore han nær – eller ikkje, og som han saknar.

Tittelen Eurydike snur frå 2019 viser til den antikke kjærleikshistoria til Orfeus og Eurydike og korleis eins handlingar – om aldri så melde og føreseielege – får irreversible, lagnadstunge følgjer. Den mangetydige tittelen Ikkje bare ei mor (2022), som ubeden assosierer til Sivles 1800-tals ikoniske Berre ein hund, har dette mottoet: «Folk snakkar om å føra slekta vidare // Eg snakkar om å føra slekta tilbake». Dén vil han koma under ver med, mens han freistar å få eit betre grep om seg sjølv, innsikt i kven han kom frå og forståing av kvifor og korleis han blei som han er.

Årets samling kan lesast som eit framhald og ei vidareføring av den førre, også den med eit motto i same lyrisk-mentale gata:

Eg ber ikkje om meir lys

 

Eg ber om meir mørker,

for å kunne sjå lyset klarare

 

å forvirring

 

å ikkje vite,

ikkje forstå

 

kva det er

som rører

 

det døde barnet

i meg

Bortsett frå den siste, meir heseblesande, stakkato og ordfattige avdelinga, er dei fem «kapitla» samlinga er delt inn i – med eitt tittellaust dikt på kvar side, om lag like lange, bare typografisk, nesten umerkeleg diskret, markerte frå kvarandre.

På si lyriske ferd frå då til nå tar poeten til i barndommen, då «vi veit vi er udøyelege». Den kunnskapen forgår rett nok heller raskt, røyner han, «litt meir fortvila / for kvart år», der han vart og vakkert observerer dei eldre, som snart skal døy – og gå «sidelengs gjennom dørene». I framhaldet rører han seg på dei gamle stadene, markene, stiane over vasstrekt jord, på bygda og i industristaden med gamle folk som ennå har ting ugjorte, men: «dei har dårleg tid // skal dei rekke framtida». Sjølv har bokas eg det travelt med å koma på talefot og bli forsona med dei; og venn med seg sjølv.

Undervegs minnest han, som i den praktfulle prosalyriske teksten «Dei gamle lektorane med sine lagerfrakkar, tweedskjørt, hastige nikk i trappene og raske skritt inn i klasseromma, kvar er dei nå, når dei ikkje er i klasseromma lenger, har dei rømt frå gamleheimane, kyrkjegardane (…) eller trur dei vi framleis har eit lite rom ståande tomt inni oss der dei kan kome og gå som dei vil».

Dei trur nok ingenting lenger, men han veit det er slik det er: Heile denne boka handlar om å fylla desse romma, å baska med alle dei romma som – om aldri så smertefullt, gjenstår å erkjennast, vølast og fyllast, helst med meining og aksept. Men «dei døde er ikkje til å nå», og alt det vonde det lyriske eg-et framleis ber i seg, hatet i han, går det ikkje an å gi slepp på her han nå er, «på veg tilbake til barndommen (…) sogen baklengs inn i tidløysa», for «Tida er ute, har vore det lenge».

Sjølv er han omgitt av død og dei døde, over alt og hele tida. I ei lengre sisteavdeling føresteller han seg – «eg tør ikkje / døy»  – koss livet hans vil arta seg og sjå ut når han sjølv er avliden:

Ein gong

når vi ikkje har dei same tette kroppane lenger

og ingenting er det same lenger

 

vil vi framleis

ein stad inni oss kunne høyre

røystene våre

 

snakke lågt saman

 

om korleis

det ein gong

skal

bli

Tonen i boka er i mangt fortvila og desperat, men forteljinga ho inneheld, håpefull. Og ennå lever og diktar opphavsmannen til det lyriske eg-et: Enten ein deler dei metafysiske, religiøse, førestellingane samlinga også byr på, eller ikkje, gjer det realistisk-oppriktige alvoret saman med den stilreine gjennomføringa Dei døde er her og spør etter meg til ei fin diktbok å annamma.   

Jan Askelund (1940), kritikar, forfattar

ABONNER PÅ KRABBENS NYHEITSBREV

Nyheitsbrevet er gratis og kjem kvar veke. 

ABONNER PÅ KRABBENS NYHEITSBREV

Nyheitsbrevet er gratis og kjem kvar veke.