TIDSSKRIFT FOR POESIKRITIKK

147. utgåve     |    24. april 2025    |     BOKMELDING

Bestikk og lyrikk

Store rom for meddiktning for den som blir med på Rønnaug Kleiva sine Tilvenningsøvingar.

AV JAN ASKELUND

DIKT

Rønnaug Kleiva

Tilvenningsøvingar 

Dikt og prosa 

114 sider

Samlaget, 2024

LYTT TIL BOKMELDINGA

Store rom for meddiktning for den som blir med på Rønnaug Kleiva sine Tilvenningsøvingar.

DIKT

 

Rønnaug Kleiva

Tilvenningsøvingar 

Dikt og prosa 

114 sider

Samlaget, 2024

AV JAN ASKELUND

Sidan ho debuterte med diktboka Animasjon i 1985, har Rønnaug Kleiva (1951) opparbeidd seg ei omfattande verkliste på mange titals titlar i dei fleste sjangrar, lyrikk, novelle, roman, drama, barnebøker. Eller ho blandar sjangrane, som i den til nå siste boka, Tilvenningsøvingar. Dikt og prosa seinhaustes 2024.

Kleiva har kome så langt i liv og dikting at tida er inne til å gjera opp bestikk, foreta ei oppsummering, rydda opp etter seg, og bu seg på det som er igjen av livet fram mot det som er utgangen for oss alle. Det gjer ho med å skriva dikt, og fortelja om det folket ho kjem av og dei stadene ho har vore, der livsgiren er sterk og medvitet om døden, familiemedlemmers, menneske ho har elska, sin eigen død, er nært, alltid.

Til arbeidet sitt nyttar den gamle diktaren ei «dødskiste». Ho opnar heile boka med desse orda: «Eg eig ei dødskiste. Kista arva eg etter ei tante for fleire tiår sidan. Ho døydde brått då ho var på min alder, frisk og ungdommeleg, stod i fullt arbeid til pensjonsalderen. (…) I dødskista samlar eg ymse papir som eg vil skal vere etter meg når eg døyr. Eg er nøye med utveljinga.»

Ho vil sjølv redigera seg og livet sitt der ho på dei neste hundre sidene legg bilde, tekstar, minne og gjenstandar på plass, slik ho vil ha dei – og sjølv om kanskje ikkje alt vil seia andre – lesaren nå, etterlevande sidan – ­­like mykje. Saman med livsgir, elsk og vitalitet er her godt rom for sakn og døyvd sorg, aksept, men inga syting eller klage. Prov på eigen sjukdom og veikskap oppigjennom blir helst sortert bort. 

Tekstane, forteljingane og minna går over generasjonar og utvidar seg frå oppvekst i ei lita vestlandsbygd, til storbyen og mange reiser til framande land (særleg det søraustre hjørnet på europakartet), forhold til menn, elskarar og anna folk undervegs gjennom livet. Alt og alle minnest ikkje like godt, glimtar heller ikkje, men det vesentlegaste er att, det vi plar kalla det og dei nærmaste – livsens alvor og døden.

Når eg tar av meg togna, græt eg

Det er enno lenge før orda

Det er lenge før det meste

Dessutan er det for seint

 

Det finst inga framtid

Berre ei uavgrensa altomfattande fortid

står det fram mot midten av boka (48). Når ho har det slik, kjenner den nedtrykte eg – identisk med diktaren sjølv – på det ho kallar «ein slags livsstivleik» (72) og at «Alt er viktig og ingen ting er viktig» (56), alt mens ho også skriv at «Einkvan staden finst land» (22). Det er ei prosaisk konstatering og samstundes ein metafor i den vedunderlege (til synes) prosateksten «Galápagos», som over fire sider openberrar forholdet mellom «Guten og bestefaren» – heile livet til den gamle, draumane til barnet, all godhugen og elsken mellom dei. 

Det er mange slik glimt over generasjonane i boka, både om poetens tilhøve til foreldre og besteforeldre og til hennar eigne barn. Sånn sett tener det upretensiøse omslagsbildet som inngang til heile boka: Det syner ein eldre mann med ski på ryggen, saman med ein gutunge, høgt i eit snøfritt landskap med utsyn til bygda og fjorden nedanfor, med nye fjell og himmel i bakgrunnen. Det kan ikkje meir kvardagsleg (og gammalvore) bli – med store rom for meddiktning for den som blir med på Rønnaug Kleiva sine Tilvenningsøvingar

Det er mykje kjærleik, mykje strev og styr, det er mykje tungt, og mykje hugnad på dei sidene og i det livet som blir fortalt i Tilvenningsøvingar. Og aksept. Den kvinnelege eg-skrivaren Kleiva må kjenna seg både frå ei anna tid og i ei anna verd enn der dei over-woke og me-too-folket for tida bur. Ho er nøgd (109): 

Om litt er livet forbi. Ja, om litt

 

Også å godta det som skal skje, kan gi ei glede, ei

tung, roleg glede. Stoisk fortviling

 

Ja, det er greitt

Lat det vere slik

Det er greitt

Som ein tidleg Rønnaug Kleiva-tittel heiter – ei (barne)bok som kom for meir enn tretti år sidan: «Eg greier meg». Her og nå tilbyr ho med sine Tilvenningsøvingar ei heil livsfrise i poetisk lommebokformat: «Når alt blir borte, kjem noko anna», er dei aller siste orda; så langt (114).

For dei av oss som er opptatte av bøker som grafiske, visuelle og taktile gjenstandar –- altså trykksaker på papir, er Tilvenningsøvingar – til liks med fleire seinare utgivingar av Kleiva, som Western Desert (2017) og Liljene på stranda (2019) – prenta i eit lite, særs hendig og tiltalande lommebokformat, til å ta med seg kor som helst (17x13cm).

Jan Askelund (1940), kritikar, forfattar.

ABONNER PÅ KRABBENS NYHEITSBREV

Nyheitsbrevet er gratis og kjem kvar veke. 

ABONNER PÅ KRABBENS NYHEITSBREV

Nyheitsbrevet er gratis og kjem kvar veke.