TIDSSKRIFT FOR POESIKRITIKK

151. utgåve     |    22. mai 2025    |     BOKMELDING

Om ustanselige strømmer

Poetens språklige teft trumfer diktsamlingens konsept.

AV FREDRIK PARELIUS

DIKT

Erlend Wichne

Og

89 s.

Flamme forlag 2025

LYTT TIL BOKMELDINGA

Poetens språklige teft trumfer diktsamlingens konsept.

DIKT

 

Erlend Wichne

Og

89 s.

Flamme forlag 2025

AV FREDRIK PARELIUS

Ifølge forlagets facebookside er Erlend Wichnes fjerde diktsamling Og siste del av «en kvartett med utgangspunkt i de antikke grunnelementene». Men der Wichnes tidligere diktsamlinger har hatt vannet, ilden og luften som tydelige grunnmotiver, spiller jorden som element en mer tilbaketrukket rolle i Og. Dette er ikke noen poetisk jordebok eller flora slik man kanskje kunne forvente. Og er snarere en elvebok, «ei vannets / historie om landjord» som nærmer seg noen av tilværelsens strømmende bevegelser.

Boka er delt inn i tre avdelinger som utgjør hvert sitt langdikt, men leses nok best som en konseptuell helhet uten skarpe skiller mellom diktene. Første avdeling er strukturert med utgangspunkt i ledemotivene laks og morfar. Gjennom å apostrofere sin avdøde morfar, utforsker diktjeget her spenningen mellom ulike generasjoners perspektiv på laksearten. At menneskelig inngripen i løpet av en mannsalder har gjort husdyr av laksen, innebærer en dramatisk omveltning – også for arten som poetisk symbol. Dette understrekes av at Wichne gjennom teksten har inkorporert fraser «som inneholder ordene ‘laksen er’ fra norske aviser utgitt mellom 1950 og 1990». De «funne» frasene viser hvordan laksen har beveget seg fra å være en høystatusfisk med konnotasjoner til renhet, frihet og styrke i morfar-perspektivets «ord om fisk», til å bli en innmæret og plaget skapning. Av diktjeget behandles laksen som en metonymi for hvordan naturen forfaller gjennom menneskets forvaltning:     

la meg se, morfar

laksen skurt

til yttergrensa av matt

 

de dype flengene i kjøttet

kinndynene som blafrer

hulkinna mot beinkvistverket

 

muskelvevet som rakner

om vannets verdighet

 

///

 

morfar, dine

ord om fisk

 

står som noter

til forglemmelsene

i en utenkt dialog

 

mellom en virkelighet

som du ikke så i går

og en virkelighet

som få får øye på nå

[…]

Og balanserer her på grensen mot det økokritisk moraliserende, men er noe mer subtilt enn et anklageskrift rettet mot diktsamlingens morfargenerasjon. I dynamikken mellom jegstemmen og morfaren viser Wichne en bevissthet om de «blaute framtiders / håndgrep», om hvor vanskelig det er å stå midt i livsstrømmen og overskue hvordan handlinger og holdninger blir til vaner og ideologi med varig påvirkning på fremtiden: «hva veit / tilbake / om fram / og hva veit / gangen / om gårsdagens leie». Samtidig målbærer diktsamlingen i formuleringer som «en virkelighet / som få får øye på nå», en kritikk av samfunnets tendens til å behandle naturforandringene som dikteres av kapitalens strøm, som om de er like uavlatelige som tidens strøm.

Det strømmende og samfunnskritiske binder sammen første og andre avdeling i diktsamlingen. I andre avdeling er dronen, og en strøm av navnløse flyktninger motivene som skaper struktur. Også her har Wichne benyttet funne kilder som utgangspunkt for diktene. På nettstedet borderviolence.eu kan man lese anonymiserte vitnesbyrd der flyktninger beskriver sine erfaringer med vold og forfølgelse ved ankomst til Sør-Europa. Wichnes poetiserte bearbeidelse av disse beretningene om ventende biler, galmannskjøring, «penger, bagger» og «menn i sivil med balaklava og kjepper» har dronens perspektiv og overblikk, men som laks i mæren glir de ansiktsløse skikkelsene over i hverandre i tekstens strømmende bevegelse. Det er som om diktenes søkemotoriske tilblivelse har satt avtrykk, å lese disse boksidene føles tidvis som å scrolle uforpliktet forbi små glimt av virkelige menneskers vonde skjebner.

mennene

spørres ut

 

er de fra Algerie

 

er de fra Afghanistan

av skikkelser

med jord

i uniformen

 

skikkelsene

setter kraftige lys

i deres øyne

 

laksens

smertehvit

 

deres lovløse retur

i julis fredløse hjerte

Den poetiske stemmen ligger i strømmen og lar seg flyte med, men tematiserer også sin påtagelige distanse til disse menneskenes opplevelser:

jeg kjenner ikke

kjærlighetens forhold

til sine harde holdninger

 

eller en brøkdel

av sorgens mødre

I likhet med Ida Börjels Ringa hem: dokumentärdikt (2022) er Wichnes bok preget av spørsmålet om hvordan diktet kan gjøre bruk av funnet dokumentarisk materiale på en hensyns- og meningsfull måte. Begge disse samlingene spør også hva diktningens rolle skal være i møte med virkelighetens mørke sider. Et sted hos Wichne heter det at «historia finner / si lille / motfortelling», for ham ligger det et aktivistisk håp og en egenverdi i at diktningen dokumenterer, artikulerer og opponerer.

la ett likevel bli sagt

 

og la to finne sammen i lutter øre

la tre forutane konturen

 

av vitnesbyrdenes virkelighet

 

og la fire

 

fem

 

seks

 

og syv

forbli de ørsmå

hjertenes

øyesyn fra bunnen

Formaningen om å artikulere, om å si det høyt, preger også den håpefulle konklusjonen i samlingens tredje avdeling, der perspektivene fra første og andre bolk forenes:

si det videre

at tenner skjærer i blikket

si det videre

at laksen skal til kildene

si det videre

at daggry rammer himlene

si det videre

at oversettelsenes morgener

si det videre

 

at solas gule øre

og grønt over en kamuflert visjon

 

si det videre

at det blå av sted fra dronene

at hvitt, at rødt, at rosa, grått og svart

 

si at det er

i de blanke hendelsene

i de veldig synlige handlingene

at det er ved bleiene og menneskene

at leirbål og hildringer

 

at det er elver, atter elver som skal reise seg og slå

og si at det er føtter, at det er hender

at det er kjærlighet, at det er slik

det er på denne jord

Hver for seg viser diktsamlingens første og andre bolk at Wichne har en overbevisende evne til å skape interessante poetiske strekk. Samtidig kan det stilles et kritisk spørsmål til tredje avdeling og til samlingen som helhet. Emulgerer ledemotivene, eller forblir de adskilte væsker – olje og vann – som tilfeldigvis renner i samme bekkeleie? Wichne viser at analogien mellom laks og flyktning er poetisk fruktbar, men de to politiske kontekstene som danner bakteppe for samlingen står i andre sammenhenger langt fra hverandre. Sammenstillinger som flyktning og morfar eller laks og drone oppleves mer parataktiske. Hvis tanken er at tittelordet Og er limet som skal forene motivene spør jeg meg om konseptet er sterkt nok? Når konseptet vakler, har Wichne likevel en sterk poetisk grunnmotor som holder denne mangslungne tekststrømmen gående.

Fredrik Parelius (f. 1991) er stipendiat i Nordisk litteratur ved Universitetet i Bergen og frilans litteraturkritiker.

ABONNER PÅ KRABBENS NYHEITSBREV

Nyheitsbrevet er gratis og kjem kvar veke. 

ABONNER PÅ KRABBENS NYHEITSBREV

Nyheitsbrevet er gratis og kjem kvar veke.