TIDSSKRIFT FOR POESIKRITIKK

154. utgåve     |    12. juni 2025    |     BOKMELDING

Bruk av trompeten

Han bærer sin lærdom med letthet, Håvard Rem. Likevel har han mye å lære oss. Men kanskje ikke om å skrive dikt?

AV ESPEN GRØNLIE

DIKT

Håvard Rem

Kirkehistoriske ballader 1500–2000

214 sider

Cappelen Damm, 2025

LYTT TIL BOKMELDINGA

Han bærer sin lærdom med letthet, Håvard Rem. Likevel har han mye å lære oss. Men kanskje ikke om å skrive dikt?

DIKT

 

Håvard Rem

Kirkehistoriske ballader 1500–2000

214 sider

Cappelen Damm, 2025

AV ESPEN GRØNLIE

«Lærd diktning» er det fristende å kalle Håvard Rems nye bok Kirkehistoriske ballader 1500–2000. Det er snakk om en over 200 sider lang bok bestående av omkring 100 dikt. Boka er inndelt i tre hovedseksjoner, kronologisk og tematisk: Årene 1500–1600 har fått tittelen «Lutherdom og lære», årene 1700–1800 «Pietisme og personliggjøring», mens den siste perioden fra 1900 til 2000 har tittelen «Karismatikk og konservatisme». Alle disse tre delene er selv delt i tre. Hver av dem dreier seg om en sentral skikkelse i den norske og nordiske kristenhetens historie: I første seksjon finner vi Petter Dass, i den andre Hans Nielsen Hauge, i den tredje Aril Edvardsen. Hver av dem får sin kirkehistoriske ballade. Boka slutter med «Balladen om Børre Knudsen».

Eller, den gjør ikke egentlig det. Den slutter med et lærd noteapparat, der 500 års religionshistorie blir oppsummert i stikkordslister og punktlister over historiske hendelser. Informasjonen er temmelig endimensjonal, som når hele 1700-tallet oppsummeres i én hovedretning, pietisme, og kontrasteres mot én «samtidig retning», nemlig opplysningstid. Men det er også noe effektivt ved å forenkle i så stor grad. Fordummende virker det antakelig bare hvis man kan mye om kirkehistorie fra før. Og det gjør man vel gjerne ikke.

Det er ikke i orden å ikke kunne noen ting om vårt eget lands religiøse historie. I april i år fremmet stortingsrepresentantene Dag-Inge Ulstein, Kjell Ingolf Ropstad og Olaug Bollestad et forslag om styrking av undervisningen i kristendom og kristen kulturarv i KRLE-faget. Forslaget er utstyrt med en sprenglærd gjennomgang av kristendommens betydning for vestlig sivilisasjon siden antikken, der det blant annet heter at urkirken var en slags «minivelferdsstat». Hvordan man nå enn måtte stille seg til selve forslaget, synes i hvert fall jeg at det er litt stas at noen på Tinget overhodet evner å formulere noe slikt. Kan hende overdriver representantene når de vil la «om lag tre fjerdedeler» av KRLE-faget dreie seg om kristendom. Men er det egentlig så merkelig å mene at religionsundervisningen i et land som Norge bør vektlegge kristen tradisjon i særlig grad? Sammenlikner vi med et skolefag som historie, må vi vel innrømme at over 90 prosent av faget dreier seg om vestlig historie?

Vi som ikke går på skolen lenger, kan i stedet lese boka til Håvard Rem. Den åpner med «Balladen om Hans Mule», den danske slottsherren som ble biskop i Oslo før reformasjonen. Nestemann ut er den etterreformatoriske historikeren og sagaoversetteren Peder Claussøn Friis. Begge disse delene virker temmelig uinspirerte. Men når vi kommer til Petter Dass, blir det sving på sakene:

Vær hilset, du Dass, fra en kritisk beundrer,

vær hilset på tvers av snart fire århundrer,

du enevoldsprestepoet.

Her virker Rem genuint inspirert. Selv om han også har kritiske sleivspark til Dass, som blir kalt både «makthaversk», «stordrikker», «søtmons» og «frivol mer enn from», fungerer diktene om ham som en sann hyllest. For uavhengig av om han var et stort menneske, var Petter Dass en stor dikter, og det forstår virkelig Håvard Rem. Det skjønner vi når han forteller at Dass med sine folkelige dikt på norsk ble «anerkjent av pietister» fordi de så en «verdi i at vanlige folk» fikk «tilgang til lærdom og tro uten tolk». Derfor kan vår kirkehistoriker henvende seg til sin over 300 år eldre kollega, og si, med hånden på hjertet: «Du bidrar når standsskiller brister.»

Rem snakker om det «fjellmålske språket» til nordlandspoeten, og kaller ham en «språkskaper», fordi Dass ga beng i den lærde latinen og i stedet brukte lokale ord:

Fra leilighetsdikter og heimstadpoet

til språkskaper, gjenkjent i evighet

                som en av de store utidige.

Latin ble lokalord om måke og torsk,

du lutherske gudfar for målrøkt på norsk.

                Historien er ditt hinsidige.

Dette er bra rimdiktning. Av større poetisk verdi er kanskje likevel noen innslag i neste del, den om Hans Nielsen Hauge, som da Rem spør: «Hvor kom dette lyset fra / Ditt Unio Mystica». Og så, senere: «Hvor kom dette mørket fra / Ditt Unio Mystica».

Noen steder blir denne liksom-henvendelsen til fortidens menn en smule enerverende: «Å, Hans, Hans, for et møte! / Du ser deg aldri tilbake.» Når Rem er såpass villig til å knuse de hellige sannheter, tar jeg meg i å spørre om han ikke kunne ha vært litt mer villig til å knuse det hellige lyriske du-et i samme slengen.

Håvard Rem har alltid hatt en evne til å få dikt med rim og rytme til å fungere. Som på plata Cohen på norsk fra 1996: «Alle vet kreditt er dyrt og hellig / Alle vil bli bedt ut på Bagatelle i / Bygdøy Allé / Alle vet jo det.» Kort sagt er en moderne rimsmed som Rem best når han er vittig. Og det er han flere steder i denne boka også. Hans Nielsen Hauge skal ha hatt en «hotline til Vårherre». I et dikt om Søren Kierkegaards studietid i Berlin, der den inderlige kristne filosofen fra København skal ha fulgte samme forelesningsrekke som Karl Marx, konkluderer Rem med at hvis Marx så gudstroen som «opium for folket», så andre den som amfetamin:

Søren står i døren

til en annen tid.

Tro kan være opium.

Tro kan være speed.

Hipp er han også, Håvard Rem: Med en vri på vår tids amerikanske lingo for ufrivillig sølibatære heter det: «Munk eller incel – / Hver tid har sin pinsel.» At både Kierkegaard og den norske etnografen Carl Lumholtz får dikt om seg kalkert over melodien til «Dyrene i Afrika», er ren bonus. «Jeg tror fordi det absurd», skal den senantikke kirkefader Tertullian ha sagt. Om Torbjørn Egner hadde det slik, vet jeg ikke. Men poeten bak Kirkehistoriske ballader har nok en rem av den huden.

I tillegg til den religionshistoriske bakgrunnsinformasjonen gir den avsluttende delen av boka noen opplysninger av litteraturfaglig art. Det er interessant at Rem selv er så bevisst hvilke strofeformer han skriver på, og at han har et vokabular for å beskrive rimskjemaer og taktarter. Men selv om det er mye å lære av disse kirkehistoriske balladene, dreier disse lærdommene seg mest om kirkehistorie, mindre om diktekunst. Skal du lære om diktekunst, er det ikke sikkert at du bør velge deg Rem som læremester. Da er det vel så rimelig å gjøre som Rem selv gjør: å gå rett til kildene, slik som til Petter Dass.

Det er når diktene i denne boka har som mest til felles med dem til Alstadhaugs høvding at de fungerer best. La meg avslutte med å sitere en strofe som innledes med to verselinjer fra Petter Dass selv, og som ellers dreier seg om både metrikk og inspirasjon. Etter mitt syn et høydepunkt i Håvard Rems ujevne bok:

Far tusindfold vel, og hav tusindfold Tak!

Og her med jeg ender min Nordlandske Snak

                Det brumler av bass i poeten.

Fordi det er deg og ditt liv som er tema,

låner jeg gjerne det metriske skjema

                du selv tar i bruk i Trompeten.

Espen Grønlie, f. 1978, har doktorgrad i litteratur. Han er frilans litteraturkritiker.

ABONNER PÅ KRABBENS NYHEITSBREV

Nyheitsbrevet er gratis og kjem kvar veke. 

ABONNER PÅ KRABBENS NYHEITSBREV

Nyheitsbrevet er gratis og kjem kvar veke.