TIDSSKRIFT FOR POESIKRITIKK

166. utgåve     |    23. oktober 2025    |     BOKMELDING

Barnet minner oss om verden

Det ubehagelige, det underligge og det fremmede er bærebjelkene i Torborg Iglands diktsamling. Dette er tema som ofte kan bli banale, men som poeten klarer å holde levende.

AV FREDRIK HAGEN

DIKT

Torborg Igland

Ingen av oss kommer tilbake

Kolon forlag, 2025

LYTT TIL BOKMELDINGA

Det ubehagelige, det underligge og det fremmede er bærebjelkene i Torborg Iglands diktsamling. Dette er tema som ofte kan bli banale, men som poeten klarer å holde levende.

DIKT

 

Torborg Igland

Ingen av oss kommer tilbake

Kolon forlag, 2025

AV FREDRIK HAGEN

Det er kanskje ikke rart at barndommen interesserer mange poeter. Den er en tilstand vi alle har levd gjennom, og som ingen av oss kommer tilbake til. Det vil si, vi kommer ikke tilbake til den på andre måter enn gjennom minnene og språket. Og samtidig er barndommen overalt, og den er sentral i hvordan vi forstår oss selv.

Når barndom blir behandlet i poesien, representerer den ofte et grenselandskap mellom den ideelle og den virkelige verden. Som regel dukker barndommen opp i diktsamlinger i form av jeg-ets minner, som i Unnveig Aas’ Sommeren, 2000 (2023) eller Pedro Carmona-Alvarez’ Samtaler med onkel Nica og tante Viola (2015). Det er heller ikke sjeldent at barnet sett fra foreldres perspektiv tematiseres i samtidslyrikken, som i Hege Susanne Bergans Levepistolen (2018) eller Kjersti Bronken Senderuds Min vrengte kimono (2023).

Mens det selvsagt er variasjoner i nøyaktig hva disse poetene gjør i sine utforskninger av barndommen, er det likevel noen slående likheter. Stort sett er barnet lite i en verden som er stor. Som regel er barnet sårbart og skjørt, mens verden er komplisert og dyster. Dessuten står også barnet nesten alltid på randen av å tape noe; enten det er ens egen uskyld eller barndommen i seg selv.

Det er i dette landskapet poesidebutant Torborg Igland skriver seg inn. Samlingen Ingen av oss kommer tilbake kretser rundt bilder av barndom og morskap. Den femti sider lange samlingen åpner og slutter med dikt om noen som ser etter et barn som er borte. I diktene som står mellom disse scenene, vokser et barn opp.

Igland har bakgrunn som journalist og barnebokforfatter, og er på ingen måte nykommer i litteraturfeltet. Likevel kjennes denne boken som en reell debut, for Iglands stemme i denne boken er original. Og selvsagt er den annerledes enn i Beta-serien Igland skrev for barn sammen med Amund Hestsveen for noen år siden, som kretset rundt et totalitært fremtidsregime i Skandinavia. Kanskje skulle man tro at Igland tok med seg et sci-fi-språket inn i diktningen, men det gjør hun ikke. Igland har skrevet en samling med knappe språkbevisste dikt, iblant også med originale og slående bilder.

Møtet mellom jeg-et og barnet driver samlingen fremover. Jeg-et er på en eller annen måte barnets mor. Hun gir barnet navn, hun mater det og forteller barnet om verden. Jeg-et forteller barnet om hvilke fugler som finnes, og om hvordan man slakter et dyr, og hun lærer barnet at det ikke må være redd for hunder. Fortellingen om de to tar også form av en slags skapelsesberetning. Når jeg-et forteller barnet om verden, er det som om verden blir til foran øynene våre.

Barnet trenger omsorg og oppdragelse, og selv om jeg-et gir barnet alt det makter, er barnet aldri fornøyd. Etter hvert som barnet vokser opp, forsvinner også barnet ut av jeg-ets kontroll. Det søker bort fra henne, og til slutt husker ikke fortelleren en gang hva barnet heter, og da viser det ser også at fortelleren befinner seg i en ødelagt verden.

Ingen av oss kommer tilbake er også en diktsamling om en uskyld som går tapt, og er derfor en del av den typiske måten å behandle barndommen på i diktsamlinger. Barnet spør om verden, og jeg-et forklarer så godt det kan, dessverre er det ikke alt en kan si om verden som er like lystbetont:

Er jeg et slags sorghus? spør barnet

 

Jeg ber henne arbeide

ber henne brenne

ber henne gråte

 

Dra ut på de ville veiene, roper jeg

våg ikke å komme tilbake

med det forbrente fjeset ditt

 

Jeg eller barnet skriker

vi holder ikke ut

å være fire år

Denne korte samtalen mellom jeg-et og barnet er det kanskje vanskelig å få helt grep om, men diktet dirrer likevel av et uforløst ubehag mellom de to. Hverken barnet eller jeg-et ser ut til å forstå hvem de selv er eller hva det er meningen de skal gjøre med hverandre. Jeg-et har tilsynelatende lyst til å fortelle barnet at verden er et bedre sted enn det egentlig er, men det nytter ikke. Barnets uskyld blir et påskudd for poeten til å dykke ned i verdens elendighet.

«Hver natt drukner jeg i drømmer / om barn som forsvinner» forteller jeg-et i åpningsdiktet, før vi i de neste diktene igjen og igjen får lese om et barn som kommer til verden som et villdyr og sakte temmes. Det finnes et ubehag mellom jeg-et og barnet det beskriver. Det springer ut av hvordan barnet vokser og forandrer seg, av faren som ikke er til stede og av at verden trenger inn i det trygge rommet mellom dem.

Når Igland skriver om barneoppdragelse, klarer hun å gjøre denne velkjente prosessen fremmed. Og ikke minst klarer hun å få oppdragelsen til å bli nesten skremmende, som om det er en ustanselig marsj mot et verre sted:

Jeg vekker deg hver morgen

og lærer deg å bøye deg

hendene mine stryker

over pannen din:

 

Du er stjerne og trøst

og kronblad rundt et frø

du vet ikke at du

skal bli lærer og kriger

og konge og prest

og alltid et barn på flukt

 

Med dobbelt liv

og dobbel død

øver jeg på

min nye gråt

Gjennom hele samlingen følger en sort fugl barnet. Det er et sikkert tegn på at noe ondt venter de to, moren og barnet. Mot slutten av samlingen forsvinner barnet, men helt hva denne forsvinningen innebærer, er uklart. Det lar seg tolke på ulike måter: Enten som en konkret forsvinning, eller bare at barnet rett og slett har vokst, sluttet å være barn. Det siste diktet i samlingen er en beskrivelse av et ødelagt landskap, med en snakkende skygge som lengter tilbake til en annen tid. Kanskje er det uviktig å forstå hva det er Igland tenker seg at har skjedd, for betydningen er uansett den samme: Barnets uskyld kan ikke vare.

Diktsamlingen både sørger og gleder seg over barndom og oppvekst. Diktene er best når de holder det åpent for leseren, uten å konkludere. Ofte glipper den rene lyriske stemmen til Igland og hun begynner i stedet å skrive prosa. De prosaiske linjene bidrar til å holde den korte samlingen sammen, men de holder også poeten Igland tilbake. Noen av diktene lider av at Igland skal skrive ut hele setninger for tydelig å binde sammen diktene. Følgende dikt hadde løftet seg om det var mindre prosaaktig:

Hva skal jeg gjøre med et barn som tisser i senga?

Hva skal jeg gjøre med et barn som skriker om natta?

De skyter, kom så legger vi et klede over puta

Kom, så skal vi koke te og veve skjold

kom, kom, kom

 

Barnet kommer med våte laken og tårer på hendene

stiller seg i køen for å koke te

stiller seg i køen for å veve tøy

Fremmede gjester vil skjule seg i huset

Barnet ber om å få sove hos en far

Alt i alt har Igland skrevet en god samling dikt, og viser at hun har et potensial for å etablere seg som poet. Det ubehagelige, det underlige og det fremmede er bærebjelkene i Iglands samling. Dette er tema som ofte kan bli banale, men som hun klarer å holde levende. Selv om hun ikke gjør noe oppsiktsvekkende med barndommen tematisk, får hun mye lyrikk ut av det.

Fredrik Hagen (f. 1991) er forfatter, historiker og litteraturarbeider. Han siste bok er Omriss av åpne hender (2021).

ABONNER PÅ KRABBENS NYHEITSBREV

Nyheitsbrevet er gratis og kjem kvar veke. 

ABONNER PÅ KRABBENS NYHEITSBREV

Nyheitsbrevet er gratis og kjem kvar veke.