132. utgåve | 27. november 2024 | BOKMELDING
I Vekten av vindblåste trær av Thomas Marco Blatt står døden og kunsten å miste dem man er glad i sentralt.
DIKT
Thomas Marco Blatt
Vekten av vindblåste trær
70 sider
Kolon forlag, 2024
AV AGNETHA THORMODSDATTER
Mens jeg leser Vekten av vindblåste trær befinner jeg meg delvis på et sykehjem, og delvis på kontoret for å skrive. Morfar er i ferd med å dø. Det å følge noen ut av livet og inn i døden kan være et langsomt arbeid. Samtidig er det noe vakkert over hvordan familien samles i dette rommet, for å ta farvel og være sammen. Der vi sitter i stillheten, skapes en forbindelse mellom død og liv. Noen forlater oss. Vi blir igjen.
Ikke ulikt min egen situasjon starter Thomas Marco Blatts diktsamling i et rom på et sykehus. Faren til diktets jeg er i ferd med å dø:
faren min ligger i senga
lyset er dimmet
lamellene er trukket for
alarmer som går, blinker
timene er hermetiske, klaustrofobiske
som om jeg suges ut av verden
og vakler omkring i en stor trommel
Vi leser om hvordan sykepleiere, mora og jeget sjøl hvisker. Som lesere blir vi øyeblikkelig med inn i dette varsomme rommet, inn mot den døende og de som venter med ham. Dette er ett av to dødsfall og tap som fungerer som nav i denne diktsamlinga. Det andre dødsfallet er kameraten, Magnus, sitt selvmord.
Thomas Marco Blatt er født i 1980 i Busan i Sør-Korea og oppvokst i Oslo og på Sørumsand. Han har gått Skrivekunstakademiet i Bergen og forfatterstudiet Litterär Gestaltning ved Göteborgs universitet. Blatt gjorde seg bemerka allerede med debuten Slik vil jeg måle opp verden i 2006, som han mottok Tarjei Vesaas debutantpris for. Siden har han utgitt romaner, diktsamlinger og barnebøker. Vekten av vindblåste trær er hans fjerde diktsamling.
I likhet med hans tidligere diktsamlinger preges også denne av oppfinnsomhet, utforskertrang og språklig overskudd. Virkninga av gjentakelser utforskes, men også ord og betydninger tøyes. Et eksempel kan være navnet på båten Musubu som jeget og vennene dykker fra, på en reise de har til Japan. Først kan vi lese om betydninga av navnet i del 1: «som betyr å ha en drøm». I del 2 skjer det en forskyvning av den første betydninga: «som betyr å binde sammen». I overført betydning handler det om at da de var i Japan i del 1, drømmer de om å dykke ned til klovnefisk og korallrev. Noe de også gjør. Del 2 er en del av minnearbeidet, og det felles minnet om turen til Japan som binder vennene sammen.
Diktsamlinga er delt inn i sju nummererte deler, hvor motiver males, gjentas og stadig tangerer hverandre. Det skaper bevegelse og forbindelser, bakover og framover i tid. I sum utgjør delene og enkeltdikta en slags drømmeaktig, men sammenhengende historie. Det som knytter delene sammen og som alt spinner ut ifra, er de nevnte dødsfalla. Faren møter vi i scener fra sykehuset, i minnearbeidet til jeget og i minnene om en farfar som holdes vedlike i samtaler med barna, for eksempel: «/ hver gang vi går til kistmyra / spør jeg barna om de husker / det farfar sa om de vindblåste trærne».
Jegets barn bringer tida framover og gir håp om kontinuitet. Vi møter dem igjen mot slutten av siste del. Da kan vi lese: «senere går vi over vidda / det er første gang jeg merker / at noe har snudd / barna har blitt så store / at de bærer sekkene og fiskestengene selv». Jeget rykker en plass opp i systemet når faren dør. I det øyeblikket vil jeget inneha plassen blant de eldste. Han vegrer seg: «hvis jeg reiser meg, skjer ingenting / hvis jeg blir sittende, skjer det ingenting / hvis jeg våkner nå, forsvinner det blå lyset».
Farens død er venta. Han er syk og ligger på sykehus. En viktig del av minnene om faren er tett forbundet med naturen. Faren forteller om de vindblåste trærne, og i mange av minnene om faren befinner han seg ute: «på vidda møter jeg faren min / han sitter ved bålet og et annet sted: om nettene skimter jeg faren min / i det stadige snødrevet». Det samme motivet komme tilbake i den delen av minnearbeidet som er knytta til skriving: «jeg skriver for å se det hvite snødrevet». Jeget vil holde fast minnet om faren, skrive han fram og ikke glemme.
Kameraten Magnus sin død er av det mer uforutsigbare og sjokkartede slaget. Vi forstår at den knyttes til psykisk sykdom. Jeget og Magnus er en del av en vennegjeng som har hengt sammen fra de var barn. I begynnelsen av boka får vi vite: «i noen år er jeg mer hos magnus / enn jeg er hjemme». I tillegg har de andre, grunnleggende faktorer felles som bidrar til en særlig samhørighet: «mødrene våre er norske / og fedrene våre / kommer fra krigsherjede land i europa / de er de eneste fedrene jeg kjenner / som lager knödel / eller knedle». I arbeidet med å forstå Magnus sitt selvmord dukker minner opp, hvor Magnus er uforutsigbar og fraværende. Trusselen om selvmord og at sykdommen skal ta livet av ham, ligger og verker mellom linjene.
Blatt blander inn en skikkelse fra sagalitteraturen, nemlig trælen Kark – kjent for å ta livet av herren sin, Håkon jarl i 995. Det fungerer bra. Kark blir en personifisering av sorgen til jeget, og viser med tydelighet hvor altoppslukende og lammende sorgen kan være:
senere skal jeg gi sorgen et ansikt
sorgen et navn
sorgen skal bli min venn
og jeg skal mate ham som et gammelt barn
kall med kark, sier han
jeg er broren til tiden
jeg er havet som fosser gjennom hjernen
kall med kark
når du puster
er jeg koret stemmene
stormen
Ved å personifisere sorgen blir det enklere å forhandle med den og jage den bort når den oppleves som en ubuden og påtrengende gjest: «jeg skulle ikke ha sluppet ham inn / du burde ikke ha kommet, sier jeg / bare gå / kark trekker sverdet / og hogger av seg foten / han sier: nå kan jeg ikke gå».
Nødvendigheta av å skrive er sentralt i diktsamlinga. Minnearbeidet gjøres i tekst. Det veksler mellom å bli for mye eller for lite skriving, men aldri nok: «papirbunkene stiger / som snøfonner». Det handler både om skrivesperre, at jeget sitter uvirksom foran skjermen: «i dagevis sitter jeg i det blå lyset / jeg skriver ingenting», men motivet forskyves også til å gjelde monitoren som viser hjerterytmen til den døende faren. Denne dobbeltheten og meningsforskyvelsen gjør inntrykk. Motivet med den blå skjermen er også et minne: «det er snart tretti år siden / jeg så «das boot» med faren min / etter en stund sovner jeg i sofaen / og da jeg våkner, er det mørkt / husker fortsatt da ubåten / treffer havbunnen / og lyset blir blått».
Overgangene mellom drømmer og faktiske hendelser i dikta skaper en opplevelse av noe flytende. På samme måte lar Blatt trær og koraller forveksles og speile hverandre, så overgangen mellom skog og korallrev blir glidende. Det gjør at Vekten av vindblåste trær har en suggererende kraft som en slags malstrøm, hvor vi ikke kan verne oss fra den heftige sorgen.
Før jeg leste boka lurte jeg på hva dette adjektivet vindblåste kunne bety, og hva som var begrunnelsen for å velge det og ikke, for eksempel, forblåste? Under lesninga forstår jeg fort at valg av ord har med retning å gjøre, at det er et poeng at adjektivet viser til hva som blåser og hvilke krefter som ligger bak. Et sted i boka får faren beskrive dette: «på parkeringsplassen utenfor ahus / snakker jeg om trærne på vidda / faren min viser meg / hvordan de bøyer seg i samme retning / når du ser hvor vinden treffer dem / vet du også hvilken himmelretning nord er». Nord er nullpunktet på et kompass. Veit du hvor nord er, vil du også kunne navigere deg mot den retning du skal.
AGNETHA THORMODSDATTER (f. 1974) er skribent, litteraturformidler og kritiker. Hun har skrevet i Blikk, Forskerforum, Aftenposten og BLA. Thormodsdatter har blant annet vært medforfatter på #novelle – Antologi med fagstoff, oppgaver og skrivehjelp (2018), vært forlagsredaktør i Aschehoug og daglig leder for Litteraturhuset i Skien.